20.02.2011
Filozoful Constantin Noica defineste esenta
umana prin conceptul alteritatii (in latina, "alter" inseamna
celalalt). Omul este singura vietuitoare, spune el, a carui esenta sta in
faptul de a se gasi in “altul”. El se reflecta pe sine, revine la sine, se
intelege pe sine, se defineste pe sine prin “altul”.
Ideea aceasta, la urma urmelor, este de
origine crestina, la fel ca multe alte idei valoroase pe care acei filozofi
educati, formati si alimentati spiritual, intr-o cultura rezultata prin
influenta crestinismului, le-au exprimat de-a lungul timpului. Ea sta in miezul
invataturii Domnului Isus, in care dragostea fata de semen, manifestata
prin slujire, ajutor in nevoie si fapte de binefacere este fundamentala.
Calitatea de ucenic intotdeauna este confirmata si autentificata, in invatatura
Evangheliei, de relatia acestuia cu celalalt de langa sine, din sfera sa de
vietuire, iar acest “celalalt” ar putea fi oricine, indiferent de rasa, etnie,
cultura sau religie.
Dincolo de perspectiva interesului fata de
semen, ca autentificare si confirmare a calitatii de ucenic, asa cum apare
aceasta in invatatura nou-testamentala, definitia filozofului Constantin Noica,
intoarce obiectivul de la semen inspre ucenic si arunca o lumina asupra nevoii
ucenicului de a se regasi pe sine prin oglindirea sa in semenul pe care-l
slujeste, de a se intelege pe sine prin intermediul faptelor sale de generozitate
si abnegatie fata de celalalt, de a-si descoperi propria identitate si esenta
numai in relatie cu cel de langa sine, pe care-l iubeste.
Desigur, ceea ce este adevarat despre
ucenicul lui Isus, este adevarat cu privire la orice om din lume. Nimeni nu se
poate intalni cu sine, cu ceea ce este el in chintesenta fiintei lui, nimeni nu
isi poate regasi identitatea, rostul de a fi, adica cine este si ce este,
precum si sensul lui in viata, daca nu se pune pe sine in ecuatie cu celalat,
daca nu-si vede propria fiinta oglindita in celalalt, de care este legat
intr-un mod absolut necesar.
Pe cat este de adevarat ca semenii nostri au
nevoie de noi, de slujirea noastra iubitoare, pe atat este de adevarat ca si
noi avem nevoie de ei pentru propriul nostru echilibru spiritual si emotional,
pentru a ne cunoaste propria identitate si sensul real al vietii, pentru a ne
cunoaste pe noi insine si a sti cine suntem in esenta fintei noastre. “In
adevar, nici unul din noi nu traieste pentru sine, si nici unul din noi nu
moare pentru sine” (Rom.14:7).
Ori de cate ori un barbat se adreseaza femeii
pe care o iubeste, prin expresii de tandrete pline de continut, ca ”draga mea”,
“scumpa mea”, “iubita mea”, practic, confirma aceasta definitie a alteritatii,
deoarece sufletul sau, cu tot ce are drag si scump referitor la o femeie, se
afla proiectat in persoana ei, se oglindeste in ea, descoperindu-si prin
intermediul ei bogatia, calitatea, intensitatea si tipul sentimentelor si
trairilor sale de care este capabil, desi mai inainte de aceasta “orientare
spre ea”, probabil nu era constient de existenta lor.
Cate persoane, barbati si femei, in conditii
de singuratate, abandon si saracie relationala, fie in cazul celibatului
circumstantial prelungit, ne-autoimpus si nedorit, fie in urma decesului
vechiului partener sau al unui divort dureros si impus impotriva vointei
personale, au impresia ca sunt goi si seci emotional, pentru o noua relatie cu
un alt partener, ca nu ar mai avea capacitatea sa se mai indragosteasca inca
odata, sa iubeasca din nou, pana cand “miracolul” se produce undeva, candva,
intr-o intalnirea cu cineva special, pentru a retrai experienta redescoperirii
de sine, pe care nu si-ar fi imaginat-o mai inainte! Se indragosteste,
simte ca din nou iubeste, iar intreaga sa existenta, comportament si reactii la
mediu se schimba radical. Se simte de parca ar fi o alta persona, acelasi de
mai inainte, de care-l leaga memoria si experienta sa existentiala, insa cu
totul diferit acum in urma noii sale experiente relationale, care i-a modificat
in mare masura, atat perceptia de sine, cat si cunoasterea de sine. In aceasta
reflectare a propriului sau “eu” prin oglindirea sa in ea, in persoana iubita,
si in raspunsul ei de iubire iubirii lui, el isi regaseste valoarea personala,
demnitatea, respectul de sine, rostul sau in viata ca fiinta umana.
Desigur, relatia omului cu divinitatea este
inclusa in acest concept al alteritatii, deoarece omul poarta chipul divin,
motiv pentru care el nu isi poate regasi completa sa identitate fara a se
reprezenta pe sine si in relatie cu Dumnezeu, de care este imperios legat prin
origine, existenta si destin.
Prin urmare, se intelege de ce singuratatea
este o stare greu de suportat, deoarece ataca insasi esenta umana. De aceea,
dupa ce l-a creat pe om, Dumnezeu a zis: “Nu este bine ca omul sa fie
singur. Am sa-i fac un ajutor potrivit pentru el”. Singuratatea este impotriva
naturii in care a fost el creat si-l conduce la alienare, la instrainare de
sine, la depersonalizare, la denaturarea respetului si imaginii de sine, la
alterarea perceptiei valorii sale personale, intr-un cuvant, la pierderea
identitatii si a sensului vietii, o stare de existenta dureroasa, marcata
de lipsa de semnificate, angoasa si tristete.
Deseori, singuratatea sta la originea unor
grave vatamari si tulburari sufletesti, manifestate prin felurite boli psihice
pe care ea le poate provoca, dupa cum arata studiile de specialitate, in timp
ce iubirea si partasia umana, pentru multe din asemenea cazuri se pot transforma
intr-un “miraculos” medicament vindecator si recuperator.
Se intelege de la sine, ca pentru un
barbat, in conditii de normalitate, pe langa relatia lui cu divinitatea,
marcata de autenticitate si veracitate, iubirea unei femei, in sensul
conceptului alteritatii, este unica sursa a fericirii
adevarate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu